Ile kosztuje rejs dookoła świata?

 

 

Żeglarstwo w liczbach

Żeglowanie może być zarówno drogie, jak i dostępne dla większości osób. Koszty zależą od wielu czynników, takich jak rodzaj jachtu, rejon żeglugi, styl żeglowania oraz przygotowanie załogi. Wielkość, wiek, stan i rozwiązania techniczne jachtu mają wpływ na koszty utrzymania i zakupu.

  Wybór rejonu żeglugi również wpływa na koszty, ponieważ niektóre miejsca są droższe od innych. Styl żeglowania, czyli czy preferujemy luksus i komfort czy raczej prostotę i oszczędność, również wpływa na budżet. Przygotowanie merytoryczne, fizyczne i zdrowotne załogi jest również ważnym czynnikiem, ponieważ może wymagać dodatkowych kosztów.

  Ostatecznie, każdy musi sam ocenić, ile jest w stanie przeznaczyć na żeglowanie i jakie koszty są dla niego akceptowalne.

 

Licznik kosztów

Niezwykle podnosi nam koszty, utrzymanie jachtu w trymie regatowym. Głównym wątkiem naszej wokółziemskiej wyprawy są starty w regatach. Przede wszystkim pełnomorskich i oceanicznych - Fastnet, Sydney Hobart, Pacyfic Cup czy TwoSTAR.

 To wymaga od nas inwestycji w sprzęt najwyższej klasy. Jacht , ale ma już 33 lata, więc zużycie osprzętu jest nieuniknione. 

 

Przykładowo nasze fały 8mm Robline Admiral 1000 kosztują 15 euro z 1m. Natomiast w większości wypadków w turystyce wystarczyła by lina za 4-5 euro. 

Jeszcze gorzej wygląda z osprzętem pokładowym. Blok do szotów grota na jacht tej wielkości można kupić za 50 euro, ale już odpowiedni dla naszych potrzeb Harken Magic Black Air to już 5 krotnie większy wydatek. Nie mamy specjalnego wyboru. Musimy korzystać z topowych wyrobów, by żegluga np. pod spinakerem przy 25 węzłach wiatru nie skończyła się destrukcją wyposażenia czy żagli.

 Wiedząc o kosztach utrzymania, które nas czekają w przypadku jachtu regatowego zakładaliśmy rozmiar jachtu w granicach 30-34 stóp. Chodzi nie tylko o koszt zakupu który wiadomo będzie większy dla jachtu dłuższego, ale też zdecydowanie ważniejsze koszty późniejszego utrzymania. I jest on bardziej istotny od kosztu zakupu. 

 Ktoś mógłby powiedzieć, że przecież jak kupi używany jacht w "super stanie" to później nie musi już nic inwestować. Prawda czy fałsz? Oczywiście, że warto kupić łódź w jak najlepszym stanie, ale koszty utrzymania nadal będą. Tym większe im bardziej intensywnie zamierzamy go eksploatować. I to jest nasz przypadek. Jacht na wokółziemską trasę i do tego intensywnie ciśnięty w regatach tak czy siak będzie miał nie najmniejsze koszty utrzymania. 

 Co wpływa na te koszty? Słońce, wiatr i sól. Poważnie :) Słońce, a przede wszystkim promieniowanie UV jest bardzo destrukcyjne. Często dopiero po opuszczeniu Bałtyku przekonujemy sie jak bardzo. W tyłek dostają wszelki materiały na pokładzie: tenty, bimini, lazybagi, kieszenie falowe itp., akryl użyty w lukach i iluminatorach. Wszelakie plastikowe elementy na pokładzie. Ekrany elektroniki się wypalają.

 

 

Wprawdzie nasza wyprawa dookoła świata zaczęła w maju 2022 roku, ale od tego czasu zrobiliśmy 4 przejścia przez Atlantyk i aktualnie Hultaj cumuje w Portugalii. To świetne miejsce i czas by wyzerować nasz licznik kosztów i liczyć je początku.

Mamy 3 liczniki:

1. - licznik kosztów życia na jachcie. Tu będziemy podawać wszelkie koszty codzienne. Żywność, woda, paliwo, gaz. Koszty postoju, dźwigowania, ubezpieczenia, przekraczania granic, napraw, zakupów osprzętu jachtowego czy wyposażenia wnętrza, kuchni, komunikacji (telefon, internet, łączność satelitarna) itp. Czyli wszystko to co musimy opłacić by żyć żeglując. Nie będzie tu kosztów utrzymania rowerów, ubrań czy butów do biegania, kamer video itp. To nie są rzeczy niezbędne do żeglowania. 

2. - licznik kosztów naszej wyprawy. Tu będzie podawany całkowity koszt czyli  zakup jachtu plus koszty codzienne. Będziemy to też przeliczać na koszty dzienne. Np. po 100 dniach rejsu podzielmy cały koszt przez 100 i zobaczymy ile to wyszło.

3.- koszty regatowe. Nie doliczamy ich do kosztów codziennych czy kosztów całej wyprawy, bo starty w regatach to dodatek, a nie obowiązek. Tu zrobimy trochę inaczej i podamy koszty startu w regatach od początku naszej wyprawy. Będzie więc to trochę przewodnik po wyścigach na całym świecie. Koszty wpisowego, obowiązkowe szkolenia, certyfikaty handicapowe itd.

 

 

 

Czy warto kupić jacht czy lepiej czarterować?

 

 

 

Zakup jachtu 17 600

Żagle 

Elektronika

Wyposażenie

 

 

 

info@calloftheocean.pl

 

Kontakt

Szymon

(48) 792 717 355

Ania

(48) 533 006 566

Social Media

Copyright 2022 Szymon Kuczynski - Zew Oceanu

Sponsorzy