Regaty

Praktyka oceaniczna

Jak przejść kanał panamski bez agenta i ile to kosztuje? - cz. 1  (stan na maj 2024)/
How to transit the Panama Canal without an agent and how much does it cost? - Part 1 (as of May 2024)

14 sierpnia 2024

 

Koszty i agent

Nasz koszt wyniósł w sumie 2 722,70 dolarów (plus kaucja 1 060,00 dolarów, płatna przy rejestracji i rezerwacji terminu, zwrotna na konto w przeciągu dwóch miesięcy). Czyli, żeby przetransportować łódkę przez kanał panamski, trzeba przygotować na wstępie minimum 3 800,00 dolarów, około 14 600 zł. Kaucję z reguły zwracają.

Opłaty są uzależnione od wielkości jednostki, ale pułap jest jeden - poniżej i powyżej 65 stóp. Hultaj ma 9 metrów, wszystkie ceny są takie same dla jednostek poniżej 65 stóp.

Czy da się przejść kanał bez agenta? Tak, udało nam się to zrobić. Czy warto? W porównaniu do przyjaciela, który przechodził z agentem kanał kilka dni przed nami, zaoszczędziliśmy około 850,00 dolarów. Przy przejściu kanału bez agenta jest więcej pracy i zamieszania, ale to jest możliwe.

A kim jest agent? Agent to osoba, którą można wynająć do pomocy przy załatwianiu formalności dotyczących wszystkich pozwoleń, dokumentów w systemie, odpraw, załogi wymaganej na pokładzie, odbijaczy i lin, do wszelkiego kontaktu z obsługą ruchu kanału. Koszt samego agenta to około 450,00 dolarów. Posiłkujemy się wyceną przyjaciela - nie wiemy, czy wszyscy agenci mają takie same cenniki. Agent przede wszystkim za nas rejestruje łódkę w systemie, ustala termin z obsługą, dostarcza wymagane do przejścia liny i odbijacze, pomaga załatwiać wszelkie inne formalności, które pojawią się po drodze. To agent rozlicza się w naszym imieniu z kanałem, nam przedstawia wysokość opłat za wszystko i to jemu robi się przelew - łącznie z opłatą za odprawę na wyjście jachtu z Panamy i pozwoleniem na żeglugę. Do tego tematu jeszcze powrócimy przy informacjach o odprawie w Panamie, bo jest ciekawy. Jeśli korzystamy z usług oficjalnego agenta nie musimy wpłacać kaucji.

 

 

Wymagania i trudności

Walutą w Panamie jest dolar amerykański. Opłatę za tranzyt, czyli główny koszt za przejście przez kanał, można wnieść przelewem, ale będę odradzać ten sposób płatności. Z doświadczenia innej łódki oraz naszego o wiele bezpieczniejsza jest płatność gotówką w banku w Colon. Dlaczego? Są trzy powody. Kanał pobiera opłatę manipulacyjną za płatność elektroniczną 3% od przelanej kwoty. Prawie 100,00 dolarów tylko za fakt, że możemy zrobić przelew. Łódka znajomych przez dwa tygodnie czekała na odnalezienie w systemie ich przelewu i, pomimo codziennych telefonów i pytań, usilnie twierdzono, że nie zapłacili za przejście kanału. Pomimo tego, że przedstawiali wyciąg ze swojego banku z pobranymi z konta pieniędzmi. Ja również miałam telefony z sugestią, że obsługa ruchu nie widzi naszej płatności - odpowiadałam cierpliwie, że pieniądze zostały wpłacone gotówką, a skan pokwitowania został załączony w systemie. Pan od razu przepraszał za pomyłkę i potwierdzał uznanie płatności. Następnego dnia taki telefon się powtórzył od innego pana, ale też zakończyło się bez problemów po haśle ‚gotówka’.

Tak, Drogi Czytelniku, i to jest bardzo ważna kwestia, jeżeli chodzi o ogólną zasadę kontaktów z kanałem. Trzeba być bardzo cierpliwym i przygotować się na brak przepływu informacji pomiędzy różnymi pokojami i urzędnikami:) Ale to nie jest jakoś niemożliwe do przejścia, po prostu jest trochę więcej zamieszania. Być może z agentem jesteśmy spokojniejsi, podstawową kwestią w tej decyzji jest po prostu budżet.

Teraz jeszcze akapit o najważniejszych wymaganiach, obowiązujących w kanale panamskim. Wymagana jest obecność na pokładzie pilota z ramienia kanału. Pilot/advisor/doradca (doradza jakie wykonywać czynności, ale prawnie nie ponosi odpowiedzialności za jednostkę) wsiada na łódkę i mówi sternikowi jak ma płynąć, pilnuje osób pracujących na linach, odbiera i otrzymuje komendy od obsługi ruchu przez krótkofalówkę. Pilot musi mieć zapewnione ciepłe posiłki, zimną wodę w oryginalnie zamkniętych butelkach (min. 3l na dzień), przekąski, dostęp do toalety i wody do mycia rąk. Musi również mieć zapewnione zadaszenie od słońca i deszczu przez cały czas. Pilot mówi biegle po angielsku. Z różnych historii wiemy, że trafiają się piloci nerwowi i niemili. To pilot może w każdym momencie zawrócić łódkę, bo uzna ją za zagrażającą dla harmonogramu otwarcia śluz. Tak było u naszych znajomych - półgodzinna awaria systemu chłodzenia silnika poskutkowała zatrzymaniem tranzytu, zejściem pilota z pokładu i wznowieniem wszystkiego na następny dzień. Niestety, skutkiem było też nałożenie kary, czyli niezwrócenie kaucji w wysokości 1 060,00 dolarów.

U nas piloci (nasze przejście trwało dwa dni i każdego dnia był inny pilot) byli bardzo sympatyczni i pomocni. Wracając do wymagań - wymagana jest minimalna prędkość jednostki 5 węzłów na silniku. Wymagana jest obecność 5 osób na pokładzie. Cztery osoby (powyżej 18 roku życia) do pracy na linach i jedna jako sternik. W przypadku kiedy nie mamy takiej osobistej załogi, musimy wynająć w Panamie ludzi. Koszt to około 120,00 dolarów od każdej wynajętej osoby. Dla nich również trzeba zapewnić jedzenie, picie oraz nocleg w przypadku przejścia dwudniowego. Podczas nocnego postoju na Jeziorze Gatun obowiązuje zakaz schodzenia z jednostki, jedynie po pilota przypływa motorówką obsługa kanału. Na łódce wymagane są również cztery liny o długości 30 metrów o średnicy 7/8 cala oraz osiem dużych odbijaczy. Standardowo raczej nie ma na łódkach takich lin i odbijaczy i musimy wynająć taki zestaw. My zapłaciliśmy za taką usługę 150,00 dolarów z dowozem do mariny. Nie wynajmowaliśmy nikogo do obsługi lin, mieliśmy komplet osób zdobyty własnym sumptem:) Rozesłałam wici i przybyła do nas przesympatyczna para polsko- angielska, mieszkająca niedaleko Panamy. Z porad - na forach zagranicznych pojawiają się czasem ogłoszenia o osobach chętnych do pomocy przy linach. Najczęściej są to inni żeglarze. Wymagań jest trochę więcej, ale te są najważniejsze. Na pewno przypilnuj, żeby mieć flagę Panamy w dobrym stanie czy róg mgłowy. Jeżeli łódka nie posiada AIS musi taki sprzęt wypożyczyć do przejścia kanału. Wszystkie wymagania wypisane są w regulaminie.

 

 

Formalności

A teraz zacznę może już mój miniporadnik, jak i gdzie ugryźć temat formalności. Tekst jest długi, więc dzielę artykuł na dwie części. W trzeciej zawrę informacje praktyczne jak dotrzeć do banku w Colon i jak przejść odprawy w Panamie. Wszystkie informacje i kwoty dotyczą maja 2024. Od stycznia 2025 roku wejdzie kolejna podwyżka za tranzyt, nie wiem też jakie ceny mogą obowiązywać u różnych osób za np. wynajem lin, odbijaczy czy ludzi. My zaczęliśmy ‚gryźć’ temat od ustalenia dobrego dla nas terminu. W naszym przypadku założyliśmy, że chcemy przejść kanał panamski w okolicach 15 maja. Przebywaliśmy wtedy na karaibskiej Martynice, kończąc w stoczni nowe dno łódki. Plan zakładał, że ruszamy z Martyniki, dopływamy do Panamy i chcemy, możliwie jak najszybciej, móc przejść kanał panamski z powodu czekającego nas długiego odcinka Panama - San Francisco i sztywnego terminu startu regat. Z doświadczenia wielu innych żeglarzy kanał panamski jest krótko mówiąc „problematyczny”. Niekiedy łódki czekają po dwa, trzy tygodnie na przejście. Zmagają się z różnymi problemami i trudnościami. Naszym największym zmartwieniem był strach o termin i to, że będziemy bardzo długo czekać w Panamie oraz o nasz niewielki i słaby silnik. Już na Martynice zarejestrowałam się i przeszłam całą procedurę inspekcji, pozwolenia i rezerwacji terminu w systemie ASEM, który obsługuje tranzyty jednostek do 65 stóp i jest stosunkową nowością w kontakcie z obsługą ruchu kanału panamskiego. Tu wprowadza się dane jednostki, żeby wypełnić obowiązek pomiarowy jednostki. Wcześniej, przed przejściem kanału, łódka musiała być zmierzona przez mierniczego kanału. Musiała stawić się osobiście na inspekcji i czekać na decyzję o dopuszczeniu do tranzytu. Teraz system ma ułatwić ten punkt a inspekcja odbywa się online poprzez rzeczony ASEM. Dlaczego zrobiłam to już na trzy tygodnie przed zakładanym terminem, a nie po przypłynięciu do Panamy? Teoretycznie formalności w systemie trzeba wypełnić na minimum 96h wcześniej, zanim kanał może zacząć potwierdzać z nami termin. Zależało nam, żeby mieć już rezerwację jakiejkolwiek daty i pozwolenie mierniczego wcześniej. Nie chcieliśmy czekać dodatkowym dni w Panamie, gdzie trzeba przecież najpierw załatwić gdzieś postój łódki i zdobyć dostęp do internetu, żeby usiąść do laptopa.

 

 

System ASEM

Tak więc krok pierwszy - załóż konto w systemie ASEM pod linkiem www.asem.pancanal.com. W tym miejscu odbywa się już cała procedura. Po potwierdzeniu adresu mailowego i zalogowaniu mamy nasz panel i możemy zaczynać. Wprowadzamy naszą jednostkę - wypełniamy wszystkie pola dotyczące nazwy, narodowości czy wymiarów. Na stronie kanału dostępny jest poradnik, który pokazuje krok po kroku co wpisywać w każde pole. Bardzo pomocny. Wrzucam link do pliku PDF z tym poradnikiem: BIULETYN PDF

Ważne kwestie - przygotuj zdjęcie łódki, trzeba takowe załączyć. Potrzebne są też zdjęcia i wymiary łódki z wszelkimi wystającymi elementami - kotwica, solary itp. Przemyśl, co wpisać w informacji o silniku. W kanale panamskim wymagana średnia prędkość łódki (informacja z oficjalnego regulaminu) to 8 węzłów na silniku. W kanale jest zakaz używania żagli. Minimalna prędkość, poniżej której nie zezwolą na wejście do kanału, to 5 węzłów. W polu trzeba zadeklarować swoją prędkość jednostki i my wpisaliśmy właśnie 5 węzłów. Prawdopodobnie na postawie tej informacji kanał decyduje, czy tranzyt będzie trwał jeden czy dwa dni. Prawdopodobnie, bo mogę mówić tu tylko o naszym przypadku. Z założenia jednostki wolniejsze mają zaordynowane dwudniowe przejście. Takie otrzymałam i na takie bardzo liczyłam, bo obciążenia na silniku ( jednocylindrowe 9 kM) mogłyby być za duże przy jednodniowym przejściu. Poza tym jakiejkolwiek awaryjne zwolnienie, przegrzanie silnika, zatrzymanie, jakakolwiek usterka w kanale to kara finansowa lub zabranie kaucji. Polecam gorąco przeczytać cały regulamin kanału i akapit o karach - pozwala to uniknąć nieporozumień i straty pieniędzy. Po zakończeniu etapu potrzebnego do inspekcji i pomiarów czekamy na informację z decyzją o dopuszczeniu łódki do tranzytu. U mnie zajęło to 24h i otrzymałam mail z zapytaniem, czy na pewno mamy na swojej jednostce wymagane zadaszenie dla pilota, bo na załączonym w systemie zdjęciu nie widzą nic takiego. Odpisałam, że łódka jest regatowa, nie posiadam bimini ani budy, mamy rozciągany nad kokpitem podczas postojów miękki tent i że naprawdę zapewniamy dla pilota ochronę przed słońcem i deszczem. Urzędnik podziękował za odpowiedź i chwilę później przyszła decyzja o zatwierdzeniu jednostki przez mierniczego. Mogłam przejść do kolejnego kroku. W systemie wypełniamy kolejne pola z informacjami o członkach załogi oraz uaktywnia się kalendarz, w którym wybieramy dogodny dla nas termin. I tu kolejna ważna kwestia - zarezerwowanie w tym momencie na konkretny dzień terminu nie jest wiążące. Tak naprawdę o termin ubiega się u urzędnika telefonicznie po potwierdzeniach płatności i po przybyciu do Panamy. Także ten krok jest trochę na ten moment pro forma. Ja zarezerwowałam w systemie początkowo 15.05.2024, ale nie zakończyłam rezerwacji płatnością (każdy krok można zawiesić w każdym momencie i dane są aktywne, ostateczny krok potwierdzający wszystko to płatność). Okazało się, że chcemy zostać dwa dni dłużej na Martynice z powodów szpitalnych przyjaciela, zrobiłam drugą rezerwację na inny termin na 17.05 oraz napisałam mail, że proszę o zmianę. Dostałam miłą odpowiedź od pani, że nic się nie dzieje, jeśli jednostka nie zgłosi się do 7 dni na zarezerwowany w systemie termin to zostaje on anulowany. Trochę najpierw podeszliśmy do tego podejrzliwie, znając traktowanie małych łódek przez urzędników kanału, ale faktycznie termin po prostu sobie wisiał w systemie. Nie mogłam go skasować, ale mogłam utworzyć nowy. Na pewno znaczące jest również to, że zaraz po wybraniu w kalendarzu terminu i kierunku przejścia kanału (ważne, żeby się nie pomylić i dobrze zaznaczyć, że przechodzimy od strony atlantyckiej na pacyficzną lub odwrotnie) następuje moment płatności. System podaje nam możliwe sposoby, w tym wpłata gotówką w banku. Wracając do tego tematu - taką wpłatę można dokonać tylko w jednym banku w Colon. My pojechaliśmy tam autobusem. Tak, straciliśmy na to cały dzień i musiałam zorganizować 3 280,00 tys. dolarów nie na własnym koncie a w gotówce, ale chciałam uniknąć problemów, jakich doświadczyli znajomi. Gdybyśmy drugi raz mieli zrobić to samo na pewno znów wybrałabym gotówkę, bo to działało. Nie wiem, czy płatność przelewem na pewno będzie źródłem problemów dla każdego, chyba nie da się tego przewidzieć. Na pewno kanał pobiera 3% od przelanej kwoty jako opłata manipulacyjna i jest to całkiem sporo. Dobrze, czyli doszliśmy do etapu płatności w systemie. To tak naprawdę koniec formalności w tym miejscu. Nie zapomnijmy wpisać swoich danych w systemie do zwrotu kaucji. Kaucja jest zwrotna zawsze na konto, w przeciągu 2 miesięcy od dnia przejścia kanału, z potrąceniem 25,00 dolarów (opłata manipulacyjna za przelew elektroniczny).

 

 

Gotówka

Bardzo ważna rzecz - jeżeli zapłaciłeś gotówką, to wydrukuj rachunek dla pani w okienku banku, który system właśnie dla Ciebie wygenerował. Bez tej kartki wyjazd do Colon skończy się pospiesznym poszukiwaniem drukarki na miejscu. Zabierz też koniecznie ze sobą paszport osoby, na którą zostało założone konto i która automatycznie jest formalną stroną dla kanału panamskiego. Bez paszportu tej konkretnej osoby nie da się dokonać wpłaty w okienku. Nie zabieraj też ze sobą żadnych podejrzanych przedmiotów do banku, bo przed wejściem dwóch ochroniarzy pod bronią obmachują delikwenta wykrywaczem metalu. Mnie nie ‚obmachali’, nie wiem czemu, może nie wyglądałam dostatecznie podejrzanie?:) A tak na poważnie, to po prostu nie miałam przy sobie nic, żadnego plecaka ani tobołka. Jedynie przewoziłam zwitek 3300,00 tys. dolarów w banknotach w woreczku, ukryty w staniku. Czemu nie w kieszeni spodni Szymona, albo w plecaku? Colon trochę się zmieniło, ale Szymon pamiętał je jako średnio optymistyczne,  jeżeli chodzi o prawdopodobieństwo napadu. Zwłaszcza, że jesteśmy białasami, którzy idą w stronę banku. Tak, to faktycznie minus, przelew zrobić jest szybciej i nie trzeba niczego chować w staniku, ale uniknęliśmy prowizji, zamieszania z zaginięciem przelewu i mieliśmy autobusową wyprawę i przygodę. Jak wygląda dotarcie do banku i porady transportowe opiszę może w innym artykule, bo ten, Drogi Czytelniku, urośnie nam za moment do rozmiaru małej broszury:)

 

 

Podsumowanie kosztów

Na koniec części pierwszej podaję koszt tranzytowy, rozbity na części, czyli to, na co dokładnie opiewa rachunek od kanału panamskiego oraz listę wszystkich innych kosztów. Kwota do zapłaty w banku 3280,00 tys. dolarów:

⁃ 1935,00 dolarów za usługę tranzytu łódki poniżej 65 stóp

⁃ 165,00 dolarów za bezpieczeństwo jednostki

⁃ 120,00 dolarów za inspekcję jednostki

⁃ 1 060,00 dolarów kaucji. 

Pozostałe nasze koszty:

- 150,00 dolarów - liny i odbijacze

- 12,00 dolarów - zwrot lin i odbijaczy

- 40,00 dolarów - marina przy kanale 1 doba

- 15,00 dolarów paliwo - na około 37 mil (Kanał, jezioro Gatun, kilka godzin w śluzach, gdzie nie można wyłączać silnika. Pierwszy dzień - 10:30 do 16:30 (6h). Drugi dzień - 08:30 do 17:30 (8h). Nasz silnik pali około 0,5l na godzinę)

- 150,00 dolarów - jedzenie i woda dla pilota i załogi (razem 6 osób; śniadania, obiady, przekąski, kolacje na 2 dni. U nas ciężar cateringu wzięli na siebie Kasia i Mike, którzy przygotowali pyszne jedzenie – kotlety mielone!!!!!!:) 

- 10,00 dolarów - autobus do Colon

- 20,00 - odprawa na wejście do Panamy 

- 105,70 odprawa na wyjście z Panamy 

razem: 3782,70 

Minus kaucja zwrotna - realny koszt to 2722,70 dolarów.

 

Oszczędności: 

Nie korzystaliśmy z usług agenta - 450,00 dolarów 

Nie płaciliśmy cruising permit - 235,00 dolarów

Nie płaciliśmy Canal ECDS - 75 dolarów

Płaciliśmy gotówką, więc nie było prowizji za przelew - 90 dolarów

Nie musieliśmy też opłacać ludzi niezbędnych do obsługi lin (zgodnie z wymogami, oprócz sternika, trzeba na pokładzie mieć jeszcze 4 osoby) – koszt to około 120,00 dolarów za jedną osobę

 

Część druga nastąpi.

 

  Jeżeli podoba Ci się ten artykuł to może 

 

How to transit the Panama Canal without an agent and how much does it cost? - Part 1 (as of May 2024)

Cost and agent   

Our cost was a total of $2,722.70 (plus a deposit of $1,060.00, payable at the time of registration and booking the date, refundable to our account within two months). That is, to sail on a boat through the Panama Canal, you need to prepare a minimum of $3,800.00 at the outset, (about PLZ 14,600) . The deposit is generally refunded.

Fees depend on the size of the vessel, but the threshold is one - under and over 65 feet. Hultaj is 9 meters, all prices are the same for units under 65 feet. Is it possible to transit the channel without an agent? Yes, we were able to do it. Is it worth it? Compared to a friend who transited the canal with an agent a few days before us, we saved about $850.00. When going through the channel without an agent there is more work and confusion, but it is possible. 

And who is an agent? An agent is a person who can be hired to help with the paperwork for all permits, documents in the system, check-ins, crew required on board, fenders and ropes, for any contact with the canal traffic service. The cost of the agent alone is about $450.00. We use a friend's quote - we don't know if all agents have the same price lists. The agent first and foremost registers the boat in the system for us, sets up a date with the staff, provides the ropes and fenders required for the passage, and helps deal with any other paperwork that comes up along the way. It is the agent who settles accounts with the canal on our behalf, presents us with the fees for everything, and it is to him that the transfer is made - including the check-in fee for the yacht's departure from Panama and the sailing permit. We'll come back to this topic again for information on clearance in Panama,  because it's interesting. If we use an official agent we do not have to pay a deposit.

 

 

Requirements and issues

The currency in Panama is the US dollar. The transit fee, the main cost for crossing the canal, can be paid by wire transfer, but I will advise against this method of payment. From another boat's experience and ours, it is much safer to pay in cash at the bank in Colon. Why? There are three reasons. The canal charges an electronic payment processing fee of 3% on the amount transferred. Almost $100.00 just for the fact that we can make a transfer. A boatload of friends waited for two weeks for their transfer to be found in the system and, despite daily phone calls and questions, strenuously claimed that they had not paid to go through the canal. This despite the fact that they presented a statement from their bank with the money taken from their account. I, too, had phone calls suggesting that the traffic service did not see our payment - I answered patiently that the money had been paid in cash, and a scan of the receipt was attached in the system. The gentleman immediately apologized for the mistake and confirmed that the payment was recognized. The next day such a call was repeated from another gentleman, but also ended without problems after the magic word  'cash' was heard. Yes, Dear Reader, and this is a very important point when it comes to the general principle of contacting the canal staff. You need to be very patient and be prepared for the lack of flow of information between different departments and officials:) But it is somehow not impossible to go through, there is just a little more confusion. Perhaps with an agent we are calmer, the basic issue in our decision is simply the budget. 

Now a bit more about the most important requirements, applicable in the Panama Canal. It is required to have a pilot on board supplied by the canal. The pilot/advisor/ (advises on what to do, but is not legally responsible for the vessel) boards the boat and tells the helmsman how to sail, keeps an eye on those working on the lines, receives and issues commands from the traffic staff via walkie-talkie. The pilot must be provided with hot meals, cold water in original sealed bottles (at least 3l per day), snacks, access to a toilet and water for washing hands. He must also be provided with shelter from the sun and rain at all times. The pilot speaks fluent English. We know from various stories that you get pilots who are nervous and unpleasant. It is the pilot who can turn the boat back at any time because he deems it a threat to the schedule for opening the locks. Such was the case with our friends - a half-hour failure of the engine cooling system resulted in stopping the transit, disembarking the pilot and resuming everything for the next day. Unfortunately, it also resulted in the imposition of a penalty, i.e. non-refund of the $1,060.00 deposit. 

In our case, the pilots (our passage lasted two days and each day there was a different pilot) were very friendly and helpful. Going back to the requirements - a minimum vessel speed of 5 knots using engine is required. It is required to have 5 people on board. Four people (over 18) to work on the ropes and one as helmsman. In case we do not have such a crew, we need to hire people in Panama. The cost is about $120.00 per person hired. For them, we also need to provide food, drink and accommodation in the case of a two-day passage. During the overnight stop on Gatun Lake, it is forbidden to disembark from the vessel, only the canal staff comes by motorboat for the pilot. The boat is also required to carry four 30-meter long, 7/8-inch diameter ropes and eight large fenders. These ropes and fenders are not standard on the sailing boats, and we have to rent such a set. We paid $150.00 for such a service with delivery to the marina. 

We did not hire anyone to handle the ropes, we had a team of people acquired on our own:) I spread the word and an over-sympathetic Polish-English couple, living near Panama, came to us. From advice - on foreign forums there are sometimes announcements about people willing to help with ropes. Most often these are other sailors. There are some more requirements, but these are the most important. Definitely make sure you have a Panama flag in good condition and a foghorn. If the boat does not have AIS must rent such equipment to pass the canal. All the requirements are written out in the regulations. 

 

 

Formalities

And now I'll start perhaps my mini-guide on how and where to tackle the topic of paperwork. The text is long, so I'm dividing the article into three parts. In the third I will include practical information on how to get to the bank in Colon and how to go through clearance in Panama. All information and cost are for May 2024. From January 2025, another increase for transit will come into effect, and I do not know what prices may apply from different people for, for example, renting ropes, fenders or people. We started “tackling” the topic by setting a date that is good for us. In our case, we assumed that we wanted to transit the Panama Canal around May 15. We were then in the Caribbean island of Martinique, finishing a new boat bottom at the shipyard. The plan was that we would start from Martinique, sail to Panama and want, as soon as possible, to be able to cross the Panama Canal because of the long Panama-San Francisco leg ahead of us and the rigid deadline for the start of the regatta. In the experience of many other sailors, the Panama Canal is, in short, “problematic." 

Sometimes the boats wait two or three weeks each for passage. They struggle with various problems and difficulties. Our biggest concern was the fear of the deadline and that we would be waiting for a very long time in Panama, as well as our small and weak engine. Already in Martinique, I registered and went through the whole procedure of inspection, permission and booking a date in the ASEM system, which handles the transit of vessels up to 65 feet and is a relative novelty in dealing with the Panama Canal traffic service. Here, the vessel's data is entered to fulfil the vessel's measurement obligation.  Previously, a boat had to be measured by a canal surveyor before passing through the canal. The boat had to appear in person for inspection and wait for the decision to allow transit. Now the system is supposed to make this point easier and the inspection is done online through the ASEM in question. Why did I already do it three weeks before the expected date, and not after arriving in Panama? Theoretically, the paperwork in the system has to be completed a minimum of 96h in advance before the channel can start confirming the date with us. We wanted to already have a reservation of any date and a surveyor's permit beforehand. We didn't want to wait extra days in Panama, where, after all, you have to arrange a boat stop somewhere first and get internet access to sit down to your laptop. 

 

 

ASEM System

So, step one - create an account in the ASEM system at the link www.asem.pancanal.com. This is where the whole procedure already takes place. After confirming the email address and logging in, we have our account and we can start. We enter our boat - fill in all the fields regarding name, nationality or dimensions. On the cannal page there is a guide that shows step by step what to enter in the field. Very helpful indeed. I'm posting a link to a PDF file with this tutorial: GUIDE PDF

Important points - prepare a photo of the boat, you need to include one. You also need photos and dimensions of the boat with any protruding parts - anchor, solar panels, etc. Think through what to put in the engine information. In the Panama Canal, the required average boat speed (information from the official regulations) is 8 knots on the engine.

There is a ban on the use of sails in the canal. The minimum speed, below which they will not allow you to enter the canal, is 5 knots. In the field you have to declare your craft speed and we just entered 5 knots. Probably on the basis of this information the canal decides whether the transit will last one or two days.

Probably, because I can only speak about our case here. By design, slower boats have a two-day transition arranged. That's what I received and that's what I was really counting on, because the loads on the engine ( single-cylinder 9 hp) could be too high with a one-day transition. Besides, any emergency release, overheating of the engine, stopping, any fault in the canal is a financial penalty or taking away the deposit.

I highly recommend that you read the entire rules of the canal and the paragraph on penalties - this avoids misunderstandings and loss of money.

After completing the stage needed for inspection and measurements, we wait for information with the decision to allow the boat to transit. In my case it took 24 hours and I received an email asking if we were sure we had the required canopy for the pilot on our vessel, because in the photo attached in the system they see nothing like that. I wrote back that the boat is a racing boat, we do not have a bimini or shed, we have a soft tent stretched over the cockpit during stops, and that we do indeed provide protection from sun and rain for the pilot.

The clerk thanked me for the answer and a moment later came the decision that the surveyor had approved the unit. I was able to move on to the next step. In the system, we fill in more fields with information about the crew members and the calendar is activated, where we choose a date convenient for us. And here is another important point - booking an appointment for a specific day at this point is not binding.

In fact, the date is applied for with the clerk by phone after payment confirmations and upon arrival in Panama. Also this step is a bit BS at this point. I booked in the system initially on 15.05.2024, but did not complete the reservation with payment (any step can be suspended at any time and the data is active, the final step to confirm everything is payment). It turned out that we wanted to stay two days longer in Martinique due to a friend's hospital admission, I made a second reservation for another date on 17.05 and wrote an email that I was requesting a change. I got a nice reply from the lady that nothing happens, if an individual does not report up to 7 days for the date booked in the system then it is cancelled. We were a little suspicious at first, knowing the treatment of small boats by canal officials, but in fact the appointment just hung around in the system.

I couldn't delete it, but I could create a new one. Certainly, it is also significant that as soon as you select on the calendar the date and direction of the passage of the canal (it is important not to make a mistake and mark well that you are passing from the Atlantic side to the Pacific side or vice versa), the moment of payment occurs. The system gives us possible ways, including payment in cash at the bank. Returning to this topic - such a deposit can be made only at one bank in Colon. We went there by bus. Yes, we lost a whole day to do it and I had to organize $3,280.00  not in my own account, but in cash, but I wanted to avoid the problems experienced by my friends. If we were to do the same thing a again I would definitely choose cash again, because it worked. I don't know if paying by wire transfer will definitely cause problems for everyone, I guess it's impossible to predict. Certainly, the canal charges 3% on the transferred amount as a processing fee, and this is quite a lot. Okay, so we have reached the stage of payment in the system. This is really the end of the formalities here. Do not forget to enter your data in the system for the return of the deposit. The deposit is always refundable to your account, within 2 months from the date of passage of the channel, with a deduction of $25.00 (handling fee for electronic transfer). 

 

 

Cash

A very important issue - if you paid in cash, print out the receipt for the lady at the bank window that the system just generated for you. Without this piece of paper, a trip to Colon will end with a hasty search for a printer on the spot. Also, be sure to take with you the passport of the person in whose name the account was opened and who is automatically the formal party for the Panama canal. Without the passport of this particular person, it is impossible to make a deposit at the cashier. Also, don't take any suspicious items with you to the bank, because before entering two security guards under arms will douse the delinquent with a metal detector. I was not 'frisked', I do not know why, maybe I did not look suspicious enough?:) And seriously, I just didn't carry anything, no backpack or bundle. I only carried a wad of $3300.00 thousand in bills in a pouch, hidden in my bra. Why not in Szymon's pants pocket, or in a backpack? Colon had changed a bit, but Szymon remembered them as moderately 'optimistic' about the likelihood of a robbery. Especially since we are whites walking towards the bank. Yes, it's actually a downside, it's faster to make a transfer and you don't have to hide anything in your bra, but we avoided commissions, the confusion of missing a transfer and had an adventure. What it looks like to get to the bank and transport tips I will describe perhaps in another article, because this one, Dear Reader, will grow to the size of a small brochure if we are not careful:)

 

 

Cost summar

At the end of part one I give the transit cost, broken down into parts, that is, what exactly the bill from the Panama Canal is for, and a list of all other costs. The amount to be paid in the bank $3280.00 thousand:

⁃ $1935.00 for boat transit service under 65 feet

⁃ $165.00 for the safety of the vessel

⁃ $120.00 for inspection of the vessel

⁃ $1,060.00 deposit

 

Our other costs:

- $150.00- ropes and fenders

- $12.00- return of ropes and fenders

- $40.00 - marina at the canal 1 day

- $15.00 fuel - for about 37 miles (Canal, Gatun Lake, several hours in locks where you can not turn off the engine. First day - 10:30 am to 4:30 pm (6h). Second day - 08:30 to 17:30 (8h).Our engine uses about 0.5l per hour)

- 150,00 dollars - food and water for the pilot and crew (total of 6 people; breakfasts, lunches, snacks, dinners for 2 days. In our case, the burden of catering was taken by Kasia and Mike, who prepared delicious food - hamburgers!!!!!!:)

- 10,00 USD - bus to Colon

- 20,00 - check-in for entry to Panama

- 105,70 clearance for exit from Panama

total: 3782,70

Minus the refundable deposit - the real cost is $2722.70

 

Savings:

We did not use an agent - $450.00

We did not pay cruising permit - $235.00

We did not pay Canal ECDS - $75.00

We paid cash, so there was no transfer fee - $90.00

We also did not have to pay the people necessary to operate the ropes (according to the requirements, in addition to the helmsman, you need to have 4 more people on board) - the cost is about $120.00 per person

 

Part two will follow.

 

info@calloftheocean.pl

 

Kontakt

Szymon

(48) 792 717 355

Ania

(48) 533 006 566

Social Media

Copyright 2022 Szymon Kuczynski - Zew Oceanu

Sponsorzy